riepas

Riepas – parasta gumijas detaļa vai tomēr viena no svarīgākajām automašīnas sastāvdaļām?

Domājot par to, kas automašīnā ir pats svarīgākais, cilvēku domas dalīsies. Vieni teiks, ka tas ir motors, citi, ka ritošā daļa, bet vēl citi teiks, ka ļoti svarīga ir pareiza riepu izvēle. Lai tās pareizi izvēlētos, ir jāapsver vairāki faktori – kur brauksi, cik bieži, kā arī maciņa biezums.

Kas tās ir?

Vispirms noskaidrosim, kas ir šie gumijas izstrādājumi? Tās ir gredzena formas detaļas, kuras tiek apliktas ap dažādiem riteņiem. Tās aizsargā riteņus, uzlabo saķeri ar braukšanas segumu, samazina bremzēšanas ceļa garumu un uzlabo vadāmību.

Dažādi veidi

Mūsu platuma grādos ir pazīstami vairāki šī gumijas izstrādājuma veidi:

  • ziemas;
  • vasaras;
  • vissezonas;
  • ar radzēm;
  • M+S;
  • ar lamelēm.

Atliek tikai izvērtēt, kuras būs vispiemērotākās katra gaumei un vajadzībām. Kā jau minēju, svarīgi ir izvērtēt gan savu braukšanas stilu, gan arī vajadzības.

Ziemas riepas

Par tām mēs atceramies katru gadu, aptuveni vienā un tajā pašā laikā – īsi pirms 1. decembra, jo mūsu valstī noteikts, ka automašīnām ar tām jābūt aprīkotām tieši no šīs dienas līdz 1. martam. To galvenais uzdevums ir nodrošināt labu saķeri gada aukstajos mēnešos, kad uz ceļa ir sniegs un ledus. Tās ne tikai nodrošina drošāku braukšanu, bet arī labāku ekonomiju

Ar radzēm

Tā kā mūsu ziemas mēdz būt dažādas, reizēm arī ar ļoti biezu sniega kārtu, tad mūsu tirgū tās ir pieejamas arī ar radzēm. To priekšrocības vislabāk jūtamas uz apledojoša vai piebraukta sniega klātas ceļa virsmas. Tām ir labāka saķere ar ceļa segumu un tādējādi arī daudz drošāka auto vadāmība. Tās vairāk piemērotas mainīgos laikapstākļos, pārvietojoties pa lauku rajoniem, kā arī mazāk pieredzējušiem autovadītājiem, jo, nokļūstot ekstrēmās situācijās, tās ļaus pārliecinošāk atgūt vadību pār kontroli zaudējušo auto. Mīnuss tās nodara kaitējumu ceļa seguma virsējai kārtai.

Ar lamelēm

Ja Jūs ziemā lielākoties pārvietojaties pa labiem, no sniega un ledus attīrītiem ceļiem, piepilsētas šoseju vai pilsētas ielām, tad riepas ar lamelēm būs labākā izvēle. Tām ir zemāks trokšņa līmenis, īsāks bremzēšanas ceļš uz apsniguša ceļa seguma, stabilitāte uz nelīdzena ledus, kā arī citi plusi. Mīnuss ievērojami garāks bremzēšanas ceļš uz apledojušas un piebraukta sniega klātas virsmas.

M+S

Daudzi uzskata, ka marķējums „M+S” nozīmē vissezonas, taču tā nebūt nav. Šis apzīmējums nozīmē „dubļi un sniegs”, un tās tiek lietotas pārsvarā apvidus automašīnām, taču daudzi ražotāji šo apzīmējumu lieto arī vasaras riepām. Parasti tās nav domātas lietošanai visa gada garumā.

Vissezonas

Šīs bieži vien ir kā kompromiss starp vasaras un ziemas riepām. Tās tiek uzskatītas par vissezonas, ja uz tām ir kāds no šiem marķējumiem: „all season”, „4S”, „tous terrain” vai „AW”. Tās spēj nodrošināt pieļaujamu drošības līmeni ziemā un pietiekamu komfortu vasarā. Tomēr atkal ir rūpīgi jāizvērtē, vai Jūs brauksiet tikai pa pilsētu, vai arī pa lauku ceļiem, kur šīs tomēr īsti nederēs.

Vasaras

Mūsu klimata apstākļos, lielākoties nākas izmantot tieši vasaras riepas. Latvijas likumdošana nosaka, ka to minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 mm. Ja autovadītājs izvēlas pareizu braukšanas stilu, seko līdzi to nodilumam, tad tās kalpos vairākus gadus, un pirms katras sezonas nebūs jānopūlas ar jaunu gumijoto riteņu apvalku iegādi. Ir ļoti svarīgi regulāri sekot līdzi riepu stāvoklim, jo, sakarā ar drošību un automašīnas vadību, tās ir vissvarīgākā automašīnas daļa.

Related Posts